I SVT´S Program Sverige ikväll:
Folkmusik och pop möts när duon Långbacka/Bådagård spelar in nya skivan i studion och klipp från slutsålda konserten i Malmö på Victoriateatern. ⭐️⭐️❤️❤️🎶🎶😀😀
Länk till programmet:
Folkmusik och pop möts när duon Långbacka/Bådagård spelar in nya skivan i studion och klipp från slutsålda konserten i Malmö på Victoriateatern. ⭐️⭐️❤️❤️🎶🎶😀😀
Länk till programmet:
Den före detta Graveyard-trummisen Axel Sjöberg och Hanna Östergren (Hills och Träd, Gräs och Stenar) släpper barnskivan Tänketankar.
Hanna och Axel är båda musiker med lång erfarenhet och har verkat i många olika sammanhang. Tillsammans har de tidigare även gjort en serie radioprogram åt UR.
– Vi båda hade tänkt på att göra barnmusik på varsitt håll. Sen slumpade det sig så att vi var på en fest tillsammans där Hanna tatuerade mig och vi beslöt oss för att göra en barnskiva tillsammans, säger Axel i ett pressmeddelande, om idén att göra en barnskiva.
Axel berättar vidare att det varit annorlunda att göra den här skivan jämfört med annat de varit inblandade i. Att de fått tänka på mottagaren på ett helt annat sätt och ta hänsyn till det. Samtidigt som själva processen med låtarna haft färre ”regler” än när de gjort ett rockalbum.
Tänketankar släpps tillsammans med en bilderbok som är illustrerad av Pia Olmås och avhandlar en massor av frågor. Som; var kommer färg ifrån och tillhör färgerna någon? Ord. Vad är tankar och var kommer de ifrån? Hur känns tid? Hur är det att vara kär i någon, eller några?
Albumet tar avstamp i, och förvaltar det rika arvet av svensk barnmusik som Jojje Wadenius, James & Karin och Trazan & Banarne var med och formade.
Tänketankar släpps 29/3.
Willemark, Knutsson, Öberg
Stallet, Stockholm 7 mars 2019
Det var fullsatt på torsdagkvällen när trion Lena Willemark – sång och fiol, Jonas Knutsson – saxofoner och Mats Öberg – klaviatur, munspel och scatsång, hade releasespelning på Stallet i Stockholm. De spelade till största delen låtar från nysläppta skivan Svenska låtar i samma arrangemang, fast med några extra skopor improvisation. Trion spelade ett gäng låtar de flesta känner igen från sin uppväxt, ett slags musikaliskt dna. Typiskt för trion är att de gör något mer av låtarna, stöper om dem i egen personlig dräkt. Med mycket övertygande resultat.
De drog igång med Gärdebylåten och det var som att bli förflyttad till en stor öppen äng. Fäbodlandskapet genom samspelet på sopransax, piano, fiol och sång. Just hur varje låt får sin egen gestalt blir tydligt under kvällen. Lena Willemark berättade om när hon var fyra fem år och trion Fred Åkerström, Ann-Louise Hanson och Cornelis Vreeswijk kom på besök till Evertsberg i Älvdalen. Sedan sjunger hon och ackompanjerar sig själv på fiol i Somliga går i trasiga skoröversatt till älvdalska och låten blir förankrad i något annat än vi är vana vid, en förvandling. Skirt, rytmiskt och starkt.
Kontrasten till nästa låt, en till från Vreeswijk, Visa i vinden, var slående. Här ett mustigare sound med hotfulla undertoner som förstärkte sorgen i texten, “mitt hjärta har mist sin form /…/ och min smärta är enorm.” Under kvällen blev vi varsamt förflyttade till olika musikaliska platser, Jonas Knutsson gjorde en virtuos Så skimrande var aldrig havet på sin sopransaxofon med många små utvikningar och fick fram rytmiska effekter genom kontrollen av luften. Underbart saxofonsolo i duo med Mats Öbergs piano i en annan välkänd Taubevisa, nämligen Dansen på Sunnanö. Här förvandlas låten från visa till hårdsvängande jazz och vi får också ett makalöst solo från Mats Öberg.
Fascinerande hur trion lyckats förnya dessa välkända visor och låtar. På ett sätt respektlöst, de gör som de vill med låtarna, men samtidigt med djupaste respekt för låtarnas egenarter får materialet nytt liv och berättelserna om kärleken och existensen friläggs. Med sitt sammanlagda musikaliska kunnande och sin stora spelglädje är det en vitamininjektion att ta del av trions smittande spel, där materialet marinerats i en hel del folkmusik samt en lite mindre del jazz. Musikaliskt och spännande rakt igenom, de bringar färg till den gråa vårvintern utanför.
text & bild: Andreas Lagercrantz – LIRA
”Jag är fortfarande i sån chock över att jag fick ta emot en grammis! Jag är otroligt glad men det är för mig också mycket att ta in. Det är en ära bara att ha varit nominerad tillsammans med de fyra andra musikerna som inspirerat mig på så olika sätt. Alldeles varm i hjärtat är jag! Tack!!”
– säger Amanda Ginsburg.
Sen Amanda debuterade med sitt debutalbum ”Jag har funderat på en sak” belönades hon först med betyg 4 av 5 i Dagens Nyheter. Sedan fortsatte framgångarna med Olle Adolphson-stipendiet, flera tv-inslag bland annat i SVT Gokväll och Allsång på Skansen. Hon har nominerats till årets nykomling i P2 Jazzkatten, mottagit Skaps Jazzpris och Stim-stipendium. Hon har spelat över hela landet inför tusentals besökare och avslutade hösten med fina recensioner och bejublade konserter inför utsålda hus. Nu ger Amanda sig ut på en stor turné, biljetter finns ute nu.
Lisa Miskovsky släpper nu nya singeln ’Love Somebody’ från kommande EP på Despotz Records Lyssna på Spotify Ladda hem omslag, pressfoto, och singeln som Wav/MP3 från Dropbox Se Lisa Miskovsky framföra nya singeln live hos TV4 Nyhetsmorgon (26 jan. 2019) Lisa Miskovsky är pop-drottningen som inte bytte sin hemstad mot storstadens alla möjligheter utan bor än idag på landsbygden i Västerbotten. Det är där hon dessutom hämtar sin inspiration till de skarpsinniga texterna som även denna singel bjuder på. 2001 släppte hon sitt självbetitlade debutalbum, efter att ha spelat i många olika band under tonåren så bestämde hon sig för att köra solo. Vilket gav resultat omgående då hon vann två priser på Rockbjörnen det året, och Lisa Miskovsky sattes på kartan nationellt. Med Fallingwater klättrade hon ytterligare vilket bekräftades med genomslag på olika topplistor och tilldelades en Grammis som ”årets kvinnliga artist” 2004. Genomslaget internationellt kom med singeln Lady Stardust som dessutom blev en radio-hit. På den kommande EP:n finns samarbeten med bland andra Theo Kylin & Christoffer Göthberg men även bröderna Stenberg från The Deportees. Hon har tidigare samarbetat med Björn Yttling från Peter, Björn och John, och medverkat i In Flames album Come Clarity. Lisa skriver inte bara texterna själv, till såväl sig själv som andra, utan hon är dessutom en fulländad instrumentalist som spelar majoriteten av instrumenten i sina låtar. Max Martin, Rami Yacoub och Joakim Berg är några av de som hon skapat musik med, för att nämna några. Mer om Lisa Miskovsky hittas här Spotify |
Louisiana Avenue
Fasching, Stockholm, fredag 25 januari
Det blev stor fest när Louisiana Avenue gästade Fasching i Stockholm på fredagskvällen. Gruppens musik är en hyllning till staden New Orleans och dess musikkultur. Precis som bargatorna i New Orleans rymmer gruppens repertoar en mångfald av stilar, som jazz, soul, funk, blues, boogie-woogie och cajun, inte sällan sammanväxta med varandra.
Gruppen var rejält laddad när de kom ut på scenen på ett utsålt Fasching. Spelningen dubblerade som releasefest för deras debutalbum 2107 Delachaiseoch i publiken fanns troligen många vänner till bandet. Inför den vänligt inställda hemmapubliken överträffade Louisiana Avenue sig själva denna kväll. Jag har följt gruppen i ett par års tid och fredagens makalöst vitala konsert var den bästa jag sett hittills.
Sångaren Pär Stenhammar sjunger bättre än någonsin och blir allt mer avslappnad i rollen som mittpunkt och drivande bandledare. Fredrik Dahllöf och Martin Wilhelmsson på trummor respektive bas utgör den spinnande turbomotorn som allt snurrar kring medan briljante pianisten Marcus Fernholmär den tredje hörnstenen i gruppens sound. Nye permanente gitarristen Hjalmar Leissner gör också en fin insats som lovar mer. Blåssektionen leds av mästerlige saxofonisten Bosse Gustavsson men även de yngre Leon Falk(trombon) och Isac Åberg (trumpet) imponerar.
Det energisprittande svänget de skapar är så tätt att det tycks vara ihopfogat med Epoxy-lim. Louisiana Avenue har kämpat framgångsrikt för att få sin New Orleans-brygd att låta 100 procent trovärdig och nu känns det som att de är framme. Detta band skulle inte göra bort sig ens i New Orleans, med världens mest kräsna publik för just denna musik.
Till saken hör också att de har en stark uppsättning egna originallåtar som fyller den nya skivan. Men många andra har blivit över. Till exempel fick en given livefavorit som Staying out of trouble inte plats på skivan. Några väl utvalda covers får vi förstås. Sett till gruppens inriktning finns det väl knappast bättre val än Dr Johns Such a night, The Meters Just kissed my baby och Ray Charles Mess around (en låt med djupa New Orleans-rötter).
”Nu kör vi. Alla ska med!” ropar Pär Stenhammar gång på gång som ett mantra. Det är tydligt att gruppen vill överföra den inkluderande stämning som finns i festernas New Orleans till svenska förhållanden och under konserten förekommer både regnbågsflaggor och barn på scenen.
Som så ofta med Louisiana Avenue börjar det med fest och slutar som karneval. Karnevalsyran ligger på lut redan när Stenhammar med jämna mellanrum kastar ut ”beads”, de halsband med glittriga plastpärlor som är en symbol för Mardi Gras-karnevalen i New Orleans. De sista låtarna framför han i karnevalsmask medan en stor del av publiken ormar runt Fasching i ett karnevalståg med handen på sin grannes axel.
Sveriges bästa liveband har de tidigare kallats för. Just där och då mitt inne i ett Fasching på kokpunkten är jag böjd att hålla med. Visst kan det låta som ett väldigt generöst utnämnande, men å andra sidan vore ”Sveriges bästa liveband i sin genre” alldeles för snålt, då inget annat band i landet låter som Louisiana Avenue.
text & bild: Anders Pihl / LIRA
P2 Live Folk tisdagen 25 december 19.03-20.30. Presentation: Mats Einarsson. 1. Ale Möller: Xenomania. Ale Möller, fl, drsp, hackbräde, mandola, banjo, kantele. Robin Cochrane, slv, Felisia Westberg, kbas, Liliana Zavala, slv, Kerstin Ripa, valthorn, Jonas Knutsson, saxofoner, Per Texas Johansson, klarinetter, Johan Graden, klav, Erik Rydvall, nyckelharpa, mandolin. Från uppförandet på Urkult, Näsåker, 3 augusti.
Ale Möller: Xenomania – Lusten till det främmande.
Få har väl gjort oss så lustfyllda inför främmande musik som Ale Möller. Här hör vi hans senaste verk, Xenomania – Lusten till det främmande, ett beställningsverk från Sveriges Radio P2. Xenomania är ett 75 minuter långt stycke som i mångt och mycket sammanfattar Ale Möllers långa resa i olika musikstilar och genrer. Men framförallt möten med en handfull personligheter och tänkare som inspirerat Ale och som han dedikerat sin musik till.
Xenomania uruppfördes under sommarens Urkultfestival då solen sken, då tall och gran doftade och Ångermanälven glittrade ikapp med en stor och xenomanisk Urkultpublik.
Robin Cochrane, balafon, trummor och slagverk, Felisia Westberg, kontrabas, Liliana Zavala, slagverk, Kerstin Ripa, valthorn, Jonas Knutsson, saxofoner, Per Texas Johansson, klarinetter, Johan Graden, klaviatur och Erik Rydvall, nyckelharpa och mandolin, Ale Möller, mandola, flöjt, hackbräde, skalmeja, banjo, kantele, dragspel och mungiga.
Inspelningen gjordes av Staffan Schöier och Fredrik von Der Pahlen.
Producent: Mats Einarsson.
Bonus i programmet, en låt med Ladama, fem kvinnor från fyra länder, USA; Brasilien, Venezuela och Colombia med melodier och rytmer från allsköns färgstark latinsk musik.
Ladama; Lara Klaus, tr, pandeiro, sång,Majer Bomdola, bandola, tanesa, sång,Pat Swaboda, bas,Sara Lucas, elgitarr, sång, Daniela Serna, tambor alegre, sångText, presentation och produktion: Mats Einarsson
MTA vill börja med att tacka: Tack alla fina arrangörer & Artister som tillsammans med oss levererade ett fantastiskt 2018! Tack för att ni är lika nyfikna och engagerade som oss. Tack för att vi får möjligheten att arbeta för kultur, jämlikhet, demokrati och mångfald. Våra artister har turnerat över hela landet och långt utanför Sveriges gränser, och besökt alla möjliga spelplatser: alltifrån stora festivaler och sommarscener till konserthus och små smultronställen. Tillsammans med er har vi blivit ännu bättre på att nå mer publik och sälja fler biljetter. Vi ser fram emot att höra av er inför nästa år. Berätta för oss om era idéer, förutsättningar och behov så ska vi tillsammans göra 2019 till ett minst lika bra spelår! Ett axplock från MTA:s spelår 2018: *Världens Band – 17 medlemmar från 6 länder på sommarturné, 19 spelningar, i Norden *Kolonien åker på världsturné (USA, Kanada, Sydafrika, England och Norden) *Nordic Highway – en nordisk turné med 3 nordiska artister under oktober 2018 *Fröken Elvis spelar över 50 konserter och åker för första gången på julturné. Flera orter helt eller delvis utsålda. *Adolphson & Falk – Jubileumsturné 50 år! för flera utsålda hus! *Eva Eastwood-dokumentären ”Eva en Lyckost” sänds på SVT maj 2018 *Anders Lundin turnerar sommar och höst, 20 orter, med föreställningen ”Expedition Livet” *Anna Stadling & Helen Sjöholm turnerar med julkonserten ”December-sånger i vintermörkret” *Ale Möller sjösätter Xenomania! och får Folk Alliance Lifetime Achivement Prize MTA säljer konst på turné och på egna vernissage med Greg FitzPatrick och Johan Edlund (Tiamat) Sammanlagt 1400 spelningar… |
Vi på MTA är väldigt stolta över att ha 3 fantastiska artister nominerade för Grammis 2019.
Årets folkmusik
Hazelius & Hedin – Jorland
Sara Ajnnak – Gulldalit – Can You Hear Me
Årets jazz
Amanda Ginsburg – Jag har funderat på en sak
Grammis äger rum den 7 februari 2019 och efter succén tidigare i år tar galan nu klivet till en större arena på Annexet för en spektakulär prisutdelning.