LÅNGBACKA/BÅDAGÅRD
- Pop med folksjäl
De har kallats för ”de nya protestsångarna” av media och öppnat Me Too Swedens manifestation på Norrmalmstorg tidigare i år med sin låt Wake us up. Långbacka/Bådagård, som sångerskorna och multimusikanterna Maja Långbacka och Matilda Bådagård kallar sin duo, väcker reaktioner hos lyssnarna. Själva väljer de att kalla sina texter ”samhällsreflekterande poesi” och säger att de inte hade en tanke på att vara politiska när de komponerade musiken till sitt debutalbum som släpptes tidigare i höstas.
”Att vi skulle göra en platta som beskrev vår samtid var inget som vi hade uttalat innan. Men det visade sig vara helt omöjligt att inte göra det då det var så mycket som snurrade i huvudet när vi skrev skivan. De flesta låtarna kom till när de massiva flyktingströmmarna började röra sig över Europa och när Donald Trump blev vald till president. En speciell tid och vi ser ännu inte land i sikte. Det går inte riktigt att värja sig från allt som händer i världen.”
Duons musik har beskrivits som ”sagolik”. Som om Regina Spektor flyttat till de nordiska fjällandskapen och lärt sig spela fiol. Det är nära och suggestivt men samtidigt bombastiskt och storslaget. Singer/songwriterpop med en stor portion folkmusik. Lena Willemark möter Emmylou Harris möter Fläskkvartetten möter First Aid Kit.
Live går de mellan nedskalade arr på bara två fioler eller bara två röster, till loopade beats och stora cinematiska ljudlandskap. Långbacka/Bådagård tar avstamp i det innerliga, folkliga och traditionella och går vidare med poppiga arrangemang och liveteknik.
I våras framträdde duon på Folk- och Världsmusikgalan och deras framträdande blev lite av en snackis efteråt. Är liveelektronik, loop-pedaler och elfioler verkligen folkmusik? Sonia Braska, producent för galan, står fast vid sin bokning:
– ”Långbacka/Bådagård tar avstamp i folkmusiken och utvecklar den till något eget, nytt och spännande.”
Duon själva säger så här om saken:
– ”För poppigt för folk- och Världsmusikgalan tycker vissa. Men på tok för mycket folk för P3 enligt andra. Vi tycker att det är roligt att skriva musik, och det som kommer ur oss är en smältdegel av samlade musikaliska referenser: pop, jazz, irländskt/anglosaxiskt, brasilianskt, och inte minst svenskt… Frågan vem som äger folkmusiken kan diskuteras länge. Vi älskar folkmusik just för att den är världsomspännande, rörlig och ständigt i förändring. Tradition och progression, det är vår grej. ”
I höstas kom duons kritikerrosade debutalbum Wake us up och i samband med det genomförde de en större turné i Sverige, Norge och Finland. De har under hösten också gjort konserter för högstadie- och gymnasieungdomar.
– ”Vi tror att det kan vara bra för den yngre generationen att visa två tjejer som tillsammans skriver, producerar, spelar alla instrument och använder sig av mycket teknik på scenen. Sådana förebilder hade vi gärna själv haft när vi var i den åldern.”
Lira beskriver i sin recension:
”Resultatet är eget, inte besynnerligt utan eget som i unikt. Ingen låt på skivan är den andra lik men ändå finns här en solid känsla för helheten. Långbacka/Bådagård debuterar här som duo med en angelägen blandning av rootsig americana, folkvisa, pop och protestsång.”
”I den smältdegel där deras musik formas, uppstår ett alldeles eget sound… ”…musik som skär över många genregränser och med lätt egensinne utmanar det konventionella och strömlinjeformade. Den här duon går sina egna vägar med ett mycket personligt anslag i musiken. ”
(Skivrecension Länstidningen Östersund)
”Tänk att den supermodernaste av elfioler kunde bära fram medeltidsabbedissan Hildegard von Bingens himmelslängtan! ”Det blev en gripande konsert som man lämnade med ”tusen tankar”
(Konsertrecension, Ö-viks allehanda )
I november mottog duon stipendium ur Håkan Parkmans minnesfond på Uppsala konsert och kongress, UKK, med motiveringen: ”För egenartat musikskapande och poetiska texter med ett tydligt samhällskritiskt budskap.”