Med en Grammis-nominering och Monica Zetterlund-priset i bagaget är nu hyllade Ellen Andersson aktuell med sitt tredje album, ”Impressions of Evans”, en färgsprakande, dynamisk och innerlig hyllning till den legendariske pianisten Bill Evans och samarbetet just Monica Z. Precis som i mötet mellan dessa två giganter präglas det kommande albumet av mötet mellan två sound från varsin sida av Atlanten. Svenska texter möter amerikanska tongångar, engelska texter möter dimman över Öresund och 5th Avenue vävs samman med de värmländska skogarna. Den danska jazzpubliken tog tidigt emot henne med öppna armar, och under hösten låter hon den svenska konsertpubliken möta henne igen tillsammans med några av Nordens absolut bästa jazzmusiker. Publik kan förvänta sig en fängslande, personlig konsertupplevelse med ett stort mått musikalisk integritet, lekfullhet och personlighet.
Ellen Andersson har beskrivits som två röster i en: den unga, nyfikna och den äldre, erfarna – en människa med en sällsynt konstnärlig tyngd. Hon har etablerat sig som en av de mest framstående rösterna på den svenska jazzscenen, med ett fängslande och personligt sound. Debutskivan “I’ll Be Seeing You” hyllades av recensenter och publik såväl i Sverige som utomlands och prisades med både Gyllene Skivan av tidningen Orkesterjournalen och Jazzkatten som “Årets nykomling” av Sveriges Radio P2.
Uppföljaren ”You Should Have Told Me” släpptes mitt under brinnande pandemi och möttes av lyriska kritiker och en hängiven publik över hela Norden.
”Jag häpnar, och hisnar. En av de bästa svenska jazzskivor jag hört.”, skrev Johan Norberg i Tidningen Vi, samtidigt som Jan Gradvall i DI Weekend konstaterade att ”så länge det finns artister som Ellen Andersson kommer svensk jazz klara även nästa generationsväxling”.