Berätta om videon till ”Tumblin’ Dominoes”, blev den som ni hade tänkt?
C: Visionen var att vi ville göra en video som fångar oss live då vi främst är ett liverockband.
Sist vi gjorde en livevideo var för ”Spaced Out” för sex år sedan.
A: Spontant känner jag att den här videon ser ut som det man gillade när man var liten, då man själv började lyssna på musik och kände magi!
D v s att videos hade rikligt med djupa färger och en känsla av en stor scen.
Vi såg Claudio Marinos tidigare videos och förstod att vi skulle gilla att jobba med honom, då bild för oss framförallt handlar om ljus och kontraster.
Det blev som vi tänkte och det har varit väldigt roligt att göra den här videon.
Vad kan vi förvänta oss av plattan?
A: Vi känner att plattan består av ett gäng starka låtar med ett slags helhetsgrepp och att varje låt är som en resa framåt, men absolut inte i en rak linje! De tre låtarna som redan är släppta är som ”the tip of the iceberg”.
C: Den här plattan ”kräver sin lyssnare”. Vi vill kunna överraska och det har vi gjort genom att blanda in flera stilar och influenser.
Vi valde att starta med en 7 minuters instrumental låt och lägga den som första spår, vilket kan tyckas som ett kommersiellt självmord, speciellt med tanke på att vi inte är ett instrumentalt band…
Men med tanke på hur resten av albumet är så fanns det ingen annanstans än där som den låten passade in.
En bra låt är en bra låt och vi har gjort klart och tagit med alla låtar om vi känt att de håller. Alla låtar berätta olika historier men texterna lämnar vi till lyssnaren för fri tolkning.
Har ni blivit modigare med åren?
A: Vi har alltid varit kaxiga och stått för våra åsikter.
Om vi tror och tycker något så gör vi det.
C: Förra albumet ”The Ghost Ward Diaries” var mera som en kompromiss med det bandet som vi var då, medan det här albumet är ett naturligt steg framåt eftersom den är mer kompromisslöst inspelad och gjord i ett snabbare tempo.
Vad får vi för upplevelse av bandet live nu & framåt?
C: Vi låter bättre än någonsin, all sång och körsång är bättre och vi är sjukt spelsugna så att vi kan ta ut svängarna!
Inget gig kommer bli det andra likt.
Vi kommer kunna byta repertoar från en dag till en annan.
Är man ett fan som följer oss på turné mellan olika städer så kommer man kunna få uppleva i princip olika konserter varje dag
Den 8-9 april befann sig albumaktuella Electric Boys i Vallentuna Teater för att spela in videon till nysläppta låten ”Tumblin’ Dominoes”, den andra singeln från kommande albumet ”Ups!de Down”. I samma veva gjordes en s k. Pay Per View – produktion; Electric Boys Ups!de Down, som kommer ha premiär den 14 maj ett par veckor efter att albumet med samma namn släppts, 30:e april.
Denna musikfilm liksom videon till ”Tumblin’ Dominoes” görs av filmregissören Claudio Marino, (Ghost, Behemouth, Tribulation, Satan Takes A Holiday m fl), fotografen Tony Oien (Premiär datum oklart, Veckans Brott, Palmemordet m.m) för de dokumentära bilderna, och med exekutiva producenten Hilda Sandgren, MTA Production, (pionjär inom streaming med Bringithome2020 och bandets bokningsbolag), som ansvarig för helheten.
Sedan Slim Martin Thomander åter kom med i bandet, har många frågat om låtarna från ”Freewheelin’” kommer spelas live igen. Detta har bandet tagit tillvara på när låtlistan till USPS!DE DOWN en konsertfilm, snickrades ihop.
– Det är kommande albumets låtar blandat med några äldre och ett par ”klassiker” och vi var så spelsugna att vi jammade loss en hel del!
För vad gör man när en pandemi knackar på dörren? Att stanna upp kändes inte som en option för oss, det andra sättet var att hålla sig kreativ. Det slutade med en ny platta som blev både råare och mer experimentell än förra. En sorts EB 2021 update”.
Vi iscensätter Electric Boys ”här och nu ”. Vi vill vara produktiva och konstruktiva så vi gör något av den situationen vi befinner oss i. Vi längtar efter att spela live såklart men så länge det inte går lägger vi energin på att göra saker på nya sätt. Vi tänkte några varv och kom fram till att en musikfilm med dokumentära inslag faktiskt är något vi länge velat göra! Säger Conny Bloom
– Jag har satt Electric Boys musik och artisteri i ny kontext. Med den här produktionen tar vi ett nytt grepp om den digitala live upplevelsen. Vi gör ett 2.0 tänk kring bandet live och livestreaming, säger Hilda Sandgren, producent.